آموزش, مقالات اختصاصی

راهنمای خرید تفنگ بادی – قسمت دوم: لگد تفنگ بادی

راهنمای خرید تفنگ بادی - قسمت دوم: لگد تفنگ بادی -

حسام داودی

مقدمه

از بیش از ۱۳۰ سال قبل که تفنگهای بادی وارد بازار شدند، تا همین چند سال پیش، تفنگها لگد چندانی نداشتند، چون معمولا این تفنگها قدرت بسیار محدودی داشتند و قدرت آنها از ۱۶ ژول تجاوز نمیکرد تا سالهای اخیر که عطش سیری ناپذیر تیراندازان برای قدرت و برد بیشتر، تولید کنندگان را به سمت تولید پیستونی هایی با فنر قویتر، بلندتر و همچنین سیلندری با ظرفیت بیشتر سوق داد تا تفنگها بتوانند قدرت بیشتری تولید کنند. به موازات این اتفاق، ضرب پیستون تفنگها افزایش پیدا کرد و کم کم لگد تفنگ های بادی ایجاد مساله ای جدید در دنیای تفنگ بادی کرد.

دوربین آنتی شوک چیست؟

کلمه آنتی شوک همانطور که از نامش پیداست، در لغت به معنای مقاوم در برابر شوک تفنگ بادی میباشد. این عبارت توسط برخی برندهای تولید کننده دوربین استفاده میشود، برخی کارخانه های تولید دوربین در کارخانه شرایطی را فراهم میاورند تا دوربین مورد ضربه های شدیدی قرار بگیرد تا مقاومت دوربین در برابر شوک مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. دوربین پس از گذراندن موفق این مراحل با نام آنتی شوک و یا شاک پروف (Shock Proof) بر روی بسته بندی روانه بازار مصرف میشود. برخی تولید کنندگان این ویژگی را نام تجاری ثبت شده خود بیان میکنند، مثلا شرکت لیپرز از عبارت TS به معنای True Strength استفاده میکند.

 

مهمترین فاکتوری که برای انتخاب دوربین مناسب یک تفنگ فنری (یا نیترو) باید در نظر داشته باشید، همین میزان مقاومت آن در برابر شوک میباشد.

 چرا شوک تفنگ بادی ها اینقدر دردسرساز است؟ حتی بیشتر از تفنگهای گلوله زن!

همونطور که میدونید، یک تفنگ پس از شلیک گلوله به سمت جلو، خودش در جهت عکس العمل به گلوله پرتاب شده، به سمت کتف تیرانداز لگد میزند، اما این موضوع در فنریها (و همینطور نیتروها) برعکس است!
یعنی تفنگ در جهت شلیک ساچمه لگد میزند و این به دلیل مکانیزم داخلی این نوع تفنگ هاست. تفنگهای پیستونی از ضربه محکم یک پیستون به سمت جلو انرژی میگیرند که به دلیل اینکه این لگد به سمت بدن تیرانداز نیست، تمام و کمال تفنگ را تکان میدهد و اگر دوربینی روی آن باشد شوک شدیدی به آن وارد میاید.
همین شوک در گلوله زنها با اینکه خیلی شدیدتر است، ولی چون در جهت بدن تیرانداز است، میزان عمده آن توسط بدن تیرانداز جذب شده و کمتر به دوربین آسیب میرساند.
معمولا دغدغه این شوک در پیستونی ها در ژولهای پایین و کمتر از ۱۶ ژول بسیار کمرنگ میشود.
علاوه بر آسیب به دوربین، در پیستونی های قوی مساله دقت نیز مطرح میشود، چون زمانی که این لگد اتفاق میافتد، هنوز ساچمه درون لوله است و با پدیده ای دیگری به نام هارمونی های لوله (barrel harmonics) و همچنین تاثیر آن بر کل سلاح، بشکل شدیدی مواجه میشوید. با تمرین قلق توپخانه ای میتوانید تقریبا این مساله را هم حل کنید تا در قدرتهای بالا، (جدا از مسائل دوربین) دقتی خوب بدست آورید.

 

نکات

  1. ممکن است دوربینی باکیفیت، مقاومت بسیار زیادی در مقابل شوک تفنگهای پیستونی داشته باشد، ولی بر روی آن این مطلب نوشته نشده باشد.
    همانطور که در آپشنهای یک بنز آخرین مدل، کولر بیان نمیشود، هرچند وجود دارد.
  2.  آنتی شوک بودن یک ویژگی مطلق نیست، یعنی ممکن است دوربینی کمتر، و دوربینی بیشتر آنتی شوک باشد.
    پس صرفا بابت نوشته روی بسته بندی دوربین اصلا نباید خیالتان کلا از بابت آسیب دیدن دوربین بر اثر لگد یک پیستونی ۴۰ ژولی راحت باشد!
    شاید روزهای اول خریدتان خیلی راضی باشید، ولی با بهم خوردن و حتی خراب شدن کلی دوربین براثر لگدهای تفنگ این رضایت تان زیاد دوام نخواهد آورد.
  3.  متاسفانه این عبارت توسط برخی افراد سودجو مورد سؤاستفاده قرار میگیرد و دوربینهای بسیار کم کیفیت با نام آنتی شوک فروخته میشود. متاسفانه مشتری پس از خراب شدن دوربین و ضرر مالی و گذشت زمانی که دیگر توقع پس گرفته شدن دوربین را ندارد، متوجه موضوع خواهد شد.
  4.  بر اساس قانون اینرسی در فیزیک، دوربین سبکتر، بسیار در برابر شوک مقاومتر است. دوربینهای با زوم ثابت، علاوه بر داشتن این ویژگی، دارای مکانیزم ساده و قطعات مکانیکی داخلی بسیار کمی هستند و از این سو نیز مقاومت آنها بسیار افزایش پیدا میکند.
    پس زوم ثابت برای پیستونی ها اولین اولویت شما باشد.

 

نتیجه گیری

علاوه بر داشتن کیفیت بالای دوربین، ویژگیهایی را برمیشماریم که در ضد شوک بودن دوربین موثر هستند:

  1. داشتن زوم ثابت و عدم وجود پیچ تنظیم بزرگنمایی
  2. رتیکل حک شده (رتیکل سیمی پتانسیل پارگی دارد که بسیار شایع نیز هست)
  3. وزن سبک دوربین

استفاده از استوپ لاستیکی در پشت ریل دوربین و همینطور ساچمه سنگین تر نیز میتواند لگد و شوک را کاهش دهد.

 

در نهایت اگر به دنبال یک دوربین ضد شوک برای تفنگ فنری یا نیتروی قدرتمند خود هستید تا همیشه برروی تفنگ تان از آن لذت ببرید، باید اطلاع داشته باشید که:

به قول یکی از اساتید پیشکسوت هموطن در تفنگ بادی (که متاسفانه اسمشون خاطرم نیست، خواهش میکنم اگر این مطلب را میخوانید به ما اطلاع دهید)، هر شلیک با تفنگ فنری (یا نیترو) برای دوربین، همانند قطره های آبی است که از ناودان برروی سنگ میچکد.
همانطور که قطرات بالاخره هر سنگی را سوراخ میکنند، هر دوربینی هم برروی یک فنری بالاخره خراب خواهد شد.
شما با انتخاب دوربین بهتر و ضدشوک تر، یا تفنگ کم لگدتر، فقط میتوانید این زمان را به تاخیر بیاندازید، البته شاید تا چندین و چند سال!

پس اگر واقعا از علاقه مندان تیراندازی دقیق ویا دورزنی با دوربین هستید، سری به تفنگهای بدون لگد ما بزنید. به شما اطمینان میدهیم که این تفنگها هرگز دوربین شما را خراب نخواهند کرد.

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در پایین همین مطلب بیان بفرمایید، این پست به تدریج بروز و تکمیل خواهد شد.

 

نویسنده: حسام داودی

مبنع تصاویر: گوگل

منبع مطالب: برداشت آزاد از مطالب وبلاگ آقای Tom Gaylord بعلاوه آموخته های قبلی شخصی.

کپی برداری بدون ذکر منبع، از نظر اخلاقی و شرعی ممنوع میباشد و باعث دلسردی و ادامه این نوع مطالب میشود.

author-avatar

درباره حسام داودی

علاقه مند به رشته تیراندازی و تحلیل علمی، کارشناس علوم کامپیوتر، طراح وب، طراحی پروژه های میکروالکترونیک و روباتیک بعنوان سرگرمی.

8 دیدگاه در “راهنمای خرید تفنگ بادی – قسمت دوم: لگد تفنگ بادی

  1. آواتار حمید حمید گفت:

    سلام

    سپاسگزارم جناب داوودی

    مطلب بسیار مفید بود . اما نکته مهمی که اشاره فرمودید”تمرین قلق توپخانه ای” بود که برای من مبتدی غریب بود و معنی آنرا در نیافتم .

    اگر ممکن است مطلبی در زمینه “آموزش صحیح تیر اندازی” در سایت قرار دهید .

    1. آواتار h.davoodi h.davoodi گفت:

      سلام بر شما،
      خواهش میکنم. درسته و حق باشماست. متاسفانه حتی بسیار از دوستان حرفه ای تر هم از این مفهوم با اهمیت اطلاع کامل ندارند.
      به همین دلیل آخرین نسخه از ویدیوی اصلی آقای تام گیلورد توسط ما ترچمه شده و تا یکی دور روز آینده منتشر خواهد شد. در کانال تلگرام ماهم میتوانید منتظر خبر باشید.

      نارضایتی و کم دقتی بسیاری از تیراندازان پیستونی، بخصوص ژول بالا ها (مثل ۳۵۰ مگنوم) به دلیل عدم آشنایی با همین مفهوم هست. هرچند بسیاری هم بدون خودبخود بشکل تجربی آن را انجام میدهند.

      آقام تام گیلورد از طراحان شرکت بنجامین آمریکا و ملقب به پدرخوانده تفنگ بادی هستند که این تکنیک را معرفی کرده اند.

  2. آواتار امید امید گفت:

    سلام بنده یک تفنگ بادی تاسقف 500هزارتومن که بجز ساچمه به چیز دیگه ای نیاز نداشته باشه برای ی فرد مبتدی چی پیشنهاد می کنید

    1. آواتار حسام داودی حسام داودی گفت:

      سلام برشما،
      پیشنهادم برای شما یک تفنگ فنری عادی هست. ما درحال حاضر در این رنج قیمت محصولی موجود نداریم از برندهای مختلف چینی یا ترک در بازار میتونید انتخاب کنید.
      فقط زیاد به دنبال قدرت نباشید که دقت در این رده قیمتی، دقت فدا میشه و تیری که به هدف نخوره قدرتش صفر هست!
      16 ژول هم برای تیراندازی تفریحی و شکار پرندگان کافی هست.

  3. آواتار هانیه هانیه گفت:

    سلام نحوه محاسبه انرژی و قدرت تفنگ بادی بر حسب ژول رو میدونید؟

    1. آواتار حسام داودی حسام داودی گفت:

      سلام برشما،
      مقدار ژول از طریق فرمول انرژی جنبشی در فیزیک محاسبه میشه.
      K=1/2*M*V^2

      برای راحتی در محاسبه و تبدیل واحد ها میتونید از ماشین حساب تفنگ بادی که برای استفاده شما عزیزان طراحی کردیم استفاده کنید.

      http://airgunkala.com/calc

  4. آواتار آرشام آرشام گفت:

    سلام اصلن نمیتونم ب تفنگ های چینی اعتماد کنم

    1. آواتار حسام حسام گفت:

      سلام، آیا تابحال تجربه هیچ تفنگی از برند آرتمیس رو داشتید؟
      این شرکت در حال حاضر درحال تولید تفنگ برای بسیاری از برندهای اروپایی و آمریکایی هست، از جمله Diana, Seneca, Onyx, SMK, GSG و …

دیدگاهتان را بنویسید