آموزش, مقالات اختصاصی

تیراندازی پیشرفته و دوربرد

در فواصل دور تمام عوامل مزاحم برای تیراندازی دقیق ما بزرگ نمایی مشن به همین خاطر ابتدا باید این عوامل رو به درستی شناسایی و تیراندازی خودمون رو با تاثیر اونها تطبیق بدیم.
متغییرهایی که بر روی تیراندازی شما تاثیر میذارن خیلی زیاد هستن، از جمله:
فاصله تا هدف، شیب لوله، شکل و ضریب بالستیک ساچمه، شدت و جهت باد (که میتونه در تمام مسیر حرکت گلوله متغییر هم باشه!)، دما، رطوبت و فشار هوا و …
ما معمولا برای آسانتر کردن کار فقط عوامل عمده رو در نظر میگیریم که باید در لحظه شلیک، توسط تیرانداز تخمین زده بشه، مهمترین اونها میزان فاصله و میزان شیب لوله هست که باید تیرانداز پس از یادگیری مفهوم صفرها، تاثیر تغییر اونها رو بر تفنگش بدونه.
البته این رو هم در نظر داشته باشید که بدون دونستن و محاسبه این عوامل شما در فواصل نزدیک، مشکلی در تیراندازی دقیق نخواهید داشت.
– افزایش فاصله بعداز فاصله صفر دوم باعث پایینتر اصابت کردن تیر (بشکل نمایی) میشه.
– افزایش شیب لوله، باعث بالا اصابت کردن تیر بشکل تقریبا خطی میشه.
– در فاصله بین دو صفر اول و دوم، تیر صعود، و سپس سقوط میکند، یعنی کمی نزدیکتر از بین دوصفر، تیر در بالاترین نقطه kill zone اصابت میکند.بعنوان مثال اگر تیزانداز هدفی رو در پایین یک درخت در ۳۵ متری براحتی و بارها زد، اگر شی ای رو بالای همان درخت خواست مورد هدف قرار بده میباستی کمی پایین هدف رو نشانه گیری کنه تا شبیب جبران بشه.

شبیه همین اتفاق برای شیب رو به پایین هم رخ میده، مثل تیراندازی به سمت داخل یک دره.
در حالت قرارگیری عمودی لوله، اگر سیستم نشانه روی شما مطابق با دوصفر تنظیم شده باشد، عملا سیستم نشانه روی شما بلا استفاده خواهد شد و بهتر است از راستای لوله برای هدفگیری استفاده کنید، مثل زمانی که بخواهید میوه ای را در ارتفای ۱۰ متری، روی درختی درست در بالای سرتان هدف قرار دهید.
author-avatar

درباره حسام داودی

علاقه مند به رشته تیراندازی و تحلیل علمی، کارشناس علوم کامپیوتر، طراح وب، طراحی پروژه های میکروالکترونیک و روباتیک بعنوان سرگرمی.

دیدگاهتان را بنویسید